Welcome To My Belog !

Welcome To My Belog !
Welcome to my Room ^_^

Tuesday 8 January 2013

Som Tam air tangan Cik Shaqila


Assalamualaikum... 
*Tak Jawab Salam, Tak Hensem+Tak Cantik+Bangang* HikHik !

Hei Hei . .Korang pernah makan Som Tam tak ? haa kepada yang baru nak cuba cuba tu, som tam ni ialah sejenis makanan dari Thai asalnya. Rasa dia ada pedas, masam, masin dan manis. ahh ! kecur air liur lak tulis sal som tam ni. nak nak nak ! *tetibe lak kan. 
ok ok... somtam ni bahan asas nya ialah betik muda. takdak betik tak sedap. percayalah. kalau nak tahu, Som Tam is my fav fav fav food ever and ever lah. that why aku belajar jugak sampai pandai cara cara nak buat Som Tam nih. 
First time makan somtam ni masa duk kat umah mak sedara aku, Moksu Miha, (http://www.facebook.com/mieha.wepie )kat Batu Mengkebang. mula mula tu aku pun taknak, dah makan tu eh eh eh rasa sedap lak. ada kangkung nya, kacang nya. rasa air asam nya cukup! wah wah !
lepas kejadian menyeramkan tu, aku pun terus tanya mak sedara aku. TQ Moksu ! <3 sikit. hehe. bahan bahan nya mudah sangat. bahan asas yang ada kat dapur korang pom dah cukup. aku main sesedap rasa jer campak, sedappp jugakk haa :D
balik rumah lepas tu terus buat. and TQ jugak to my Frend, Ahmad Zuhaidi http://www.facebook.com/ahmad.zuhaidie *eh siap bagi link FB lagi, tahu kat dia, mmpushh ! pomote bagai lak. Sshhh ! diam2 taw.. taw.. sudi jugak tanya kawan kawan dia cara nak buat Somtam ni. Siap sms lagi bahan and cara cara nya. Terharu* Tq Sayang. hehe.
Bahan-Bahan yang aku guna : 
- bawang putih (tumbuk kasar)
- cili padi merah dan hijau (tumbuk kasar)
- gula kasar *ada gula thai lagi sedap
- kacang tanah (tumbuk kasar/halus) *citarasa masing-masing
- kacang panjang (potong kecil & tumbuk kasar)*citarasa masing-masing
- udang kering 
- tomato (potong kecil)
- betik muda + Carrot + mangga kalau korang suka masam lagi
- kicap sotong dan perahan air limau nipis secukup rasa

and then, gaul sekali semua bahan yang aku senarai kan tu, tumbuk kasar and halus terserah korang la.haha.. InsyaAllah, tidak memabukkan. hehe !

and ni lah hasil nya somtam air tangan aku sendiri.. 1st time buat ni taw.. 
lesung besar tu aku tak dak laa, xkan nak beli lak kan semata mata nak buat benda ni. so, pakai je ape yang ade, lesung batu pom boleh ~ 

nampak sedap kan ? kan ? makan lagi sedap.

p/s : of course la tak sama dengan orang Thai buat but at least i'm try .. dengan bangganya.haha

hehe :)

selamat mencuba ! :D
tata..

Salam Sayang diiringi Ciuman Hangit, Shaqila !


Publish ! 

2 comments: